Cele zece principii globale pentru o școală care promovează diversitatea și drepturile copilului

Extras din Ghidul pentru o școală care promovează drepturile omului, realizat de Amnesty Internationalîn traducere neoficială în limba română de Centrul de Resurse Juridice (CRJ).

Cele 10 principii globale pentru o școală care promovează diversitatea și drepturile copilului au fost dezvoltate având la bază standardele internaționale pentru drepturile omului. Ele prezintă în linii generale felul în care aceste valori și drepturi pot fi aplicate în atmosfera școlară.

  1. O școală care promovează diversitatea și drepturile copilului este o comunitate unde egalitatea, nondiscriminarea, demnitatea și respectul stau la baza tuturor aspectelor vieții școlare.
    Pentru ca o școală să devină una care promovează drepturile copilului, aceasta trebuie să recunoască și să sprijine valorile care stau la baza drepturilor omului și care garantează egalitatea și demnitatea fiecărei persoane din comunitatea școlară.
  2. O școală care promovează diversitatea și drepturile copilului asigură un mediu de învățământ în care toate drepturile omului sunt respectate, protejate și promovate.
    Deși, în cele din urmă, este responsabilitatea guvernului să asigure îndeplinirea drepturilor omului, școala joacă un rol important în garantarea drepturilor omului, astfel oferind siguranță, securitate și un sens colectiv de demnitate și justiție.
  3. O școală care promovează diversitatea și drepturile copilului adoptă incluziunea în toate aspectele vieții școlare.
    În absența unor eforturi consistente și vigilenței tuturor membrilor comunității școlare, diferențele pot fi ușor interpretate ca fiind negative, iar cei care fac parte din grupuri vulnerabile pot fi marginalizați și/sau stigmatizați la școală. Instituția trebuie nu numai să prioritizeze incluziunea în politicile și practicile sale, ci să o adopte ca o parte centrală a culturii școlare.
  4. O școală care promovează diversitatea și drepturile omului încurajează fiecare membru al comunității să participe în mod liber, activ și semnificativ la viața școlară, inclusiv în definitizarea politicilor și practicilor școlare.
    Participarea tuturor elevilor la viața școlară se corelează cu rezultatele academice îmbunătățite. Participarea parentală crescută în cadrul academic are efecte benefice atât asupra școlilor, cât și asupra comunităților.
  5. O școală care promovează diversitatea și drepturile copilului se asigură că fiecare membru al comunității școlare are acces la informația și resursele necesare pentru a participa în totalitate în viața școlară.
    Școala trebuie să faciliteze participarea indivizilor luând în considerare nevoile particulare și contextul acestora.
  6. O școală care promovează diversitatea și drepturile copilului este corectă, echitabilă și transparentă în tot ceea ce privește planificarea, procesele, politicile și practicile sale.
    Școlile care prioritizează construirea unei culturii a încrederii și echitabilității în formularea planificarilor, proceselor, politicilor și practicilor sale îi sprijină pe toți membrii comunității în a fi participanți activi în propriile vieți.
  7. O școală ce promovează diversitatea și drepturile copilului îi protejează pe toți membrii comunității școlare făcând din siguranță și securitate o responsabilitate colectivă.
    Prin asigurarea unui mediu de învățământ în siguranță, școala promovează un sens al solidarității, demnității și responsabilității colective ce sprijină și facilitează predarea și învățarea.
  8. O școală care promovează diversitatea și drepturile copilului integrează drepturile omului în toate aspectele predării și curiculei.
    Astfel încât drepturile omului să fie înțelese și promovate în întreaga comunitate școlară, acestea trebuie introduse atât elevilor în sălile de clase, cât și profesorilor, administratorilor și întreg personalului într-un cadru de dezvoltare profesională; nu numai prin conținut curicular sau extracuricular, ci și prin metodologia de predare.
  9. O școală care promovează diversitatea și drepturile copilului determină încurajarea tuturor elevilor pentru a-și atinge adevăratul potențial prin educație, în particular acei elevi care sunt marginalizați din cazua genului, statusului sau diferențelor.
    Accesul în mod egal la educație și egalitatea în rândul comunității școlare, ocazii de participare semnificativă și un etos care îi învață pe elevi cum să pună în balanță drepturile și responsabilitățile, toate acestea la un loc îi încurajează pe elevi să participe activ dincolo de comunitatea școlară. Aceasta le oferă instrumentele necesare pentru a se dezvolta la adevăratul lor potențial.
  10. O școală ce promovează diversitatea și drepturile copilului îi încurajează pe elevi și pe angajații școlii să devină membri activi ai unei comunități globale, care împarte cunoștințe, care înțelege și învață alături de ceilalți, care ia acțiune pentru a crea o lume unde drepturile omului sunt respectate, protejate și promovate.
    Încurajarea elevilor să devină cetățeni globali activi și informați reprezintă o parte centrală a unei școli ce promovează drepturile omului, ce le dă elevilor posiilitatea de a realiza că ei dețin puterea și responsabilitatea de produce o schimbare pozitivă a lumii în ceea ce privește drepturile omului.

Dacă vrei să afli mai multe despre bunele practici în ceea ce ține de domeniul drepturilor omului, vizitează secțiunea noastră de resurse – Bune Practici.

0 Responses

  1. […] ori depășit, echipa poate cădea de acord pentru a-l actualiza ori adapta. Citește și Cele 10 principii globale pentru o școală care promovează diversitatea și drepturile copilului Training-ul avansat este desigur necesar pentru toți cei ce fac parte din echipa de […]