ARTICOLE

Articole

 

 

  • Educația fără discriminare – o problemă a întregii societăți
    Educația fără discriminare – o problemă a întregii societăți În ultimii ani se discută foarte mult despre rolul educației interculturale în formarea personalității elevilor. Și pe bună dreptate. Valorile educației fără discriminare sunt, aproape în totalitate, valori morale. Și nu putem vorbi despre educație fără această dimensiune axiologică a personalității noastre. Poate cea mai potrivită…
    Mai mult
  • Egalitatea de gen și educația
    Egalitatea de gen și educația Dreptul la educație și dreptul la egalitate între femei și bărbați sunt drepturi fundamentale ale fiecărei ființe umane. O știm de foarte mult timp, chiar dacă uneori sună a informație proaspătă și situație puțin probabilă pentru contextul românesc. Egalitatea implică drepturi, responsabilități și oportunități identice pentru femei și bărbați, fete…
    Mai mult
  • Educația sexuală în școală
    Educația sexuală în școală. De la nediscriminare la informare și diversitate Educația sexuală este subiectul multor discuții, multor tabuuri, multor informații, deseori eronate sau incomplete și, totodată, al multor mituri. O voi numi aici Educație pentru Sănătate pentru că este termenul folosit oficial în România din 2004, de când acest opțional face parte din curriculumul…
    Mai mult
  • Școala românească prin ochii unui părinte
     Școala românească prin ochii unui părinte   Bună ziua, oameni dragi! Sunt mama unui elev de 11 ani şi mulţumesc Cerului pentru această calitate! Simt nevoia să aştern câteva rânduri despre "întâlnirea" noastră cu şcoala. Copilul meu a avut marea şansă să frecventeze 3 ani cursurile unei şcoli anglo-italiene în sistem Montessori în Italia. A…
    Mai mult
  • Neputința sistemului = Discriminarea subtilă a Copiilor
    Neputința sistemului = Discriminarea subtilă a Copiilor   E dimineață. Mă alătur masei de oameni care merge grăbită să ajungă la serviciu sau să-și ducă copiii la școală. Adormiți și posomorâți, copiii parcă atârnă de mâna părinților ca într-o spânzurătoare colectivă. Ceea ce îmi captează atenția în fiecare dimineață este numărul mic de copii care…
    Mai mult
  • Adevărata educație
    Adevărata educație Din momentul în care am promis că voi scrie câteva rânduri pentru un proiect care m-a făcut să devin conștientă de ignoranța mea față de maniera în care educația de dincolo de poarta școlii redă lumea care se află de partea cealaltă, trăiesc cumva într-o stare de incertitudine. De ce oare? Doar am…
    Mai mult
  • Ce trebuie neapărat să știm despre drepturi?
    Ce trebuie neapărat să știm despre drepturi? Azi, când scriu aceste rânduri, este 10 Decembrie, ZIUA INTERNAȚIONALĂ A DREPTURILOR OMULUI. Ne amintim de DECLARAȚIA UNIVERSALĂ A DREPTURILOR OMULUI, prima reglementare internațională — stabilită de Organizația Națiunilor Unite — a drepturilor de care ar trebui să se bucure orice ființă umană. Acum două zile am ținut…
    Mai mult
  • Faţa nevăzută a discriminării
    Faţa nevăzută a discriminării în contextul educaţional românesc Discriminarea este un fenomen larg răspândit în sistemul de învăţământ românesc. Avem o cultură educaţională şi un context care favorizează răspândirea şi menţinerea acestui fenomen. O mare parte dintre cadrele didactice adoptă un model învechit de a face educaţie, în care diferenţele devin atribute de stigmatizare, iar…
    Mai mult
  • Manichiura de balaur
    Manichiura de balaur   Încep acest text un pic timorată de nivelul articolelor anterioare din serie, scrise de oameni pe care îi apreciez de la foarte mult în sus. Da, urmează o variantă cu mai puține cuvinte, dar mai multă autobiografie, despre discriminarea subtilă, inconștientă, pe care de cele mai multe ori nici n-o mirosim…
    Mai mult
  • Educaţia şi drepturile omului: instrumente pentru incluziune
    Educaţia şi drepturile omului: instrumente pentru incluziune, dialog intercultural şi democraţie „Drepturile omului încep cu micul dejun”, spunea René Cassin. Acest citat, pe cât de sintetic, pe atât de clar, e un punct de plecare foarte util pentru a înţelege de ce o educaţie pentru drepturile omului e necesară în viaţa oricărei persoane şi în…
    Mai mult
  • Educația pentru incluziune începe cu familia copilului cu dizabilitate
    Educația pentru incluziune începe cu familia copilului cu dizabilitate În ultimii opt ani am tot încercat să îmi dau seama ce am de făcut ca să pot ieşi din casă fără privirea de raging bull . Rarele momente de „aha!” au fost urmate întotdeauna de un val copleşitor de „de ce”-uri, care, inevitabil, au convers…
    Mai mult
  • Educația pentru drepturile omului
    Educația pentru drepturile omului: o reflecție prin trei semne de întrebare Organizația Națiunilor Unite (ONU) a numit decada 1995-2004 decada educației pentru drepturile omului. De atunci, agențiile ONU au dedicat resurse pentru dezvoltarea de planuri de acțiune și recomandări pentru a încuraja statele să dezvolte programe educative, atât manuale și programe școlare dar și proiecte…
    Mai mult
  • Cum mă afectează pe mine discriminarea făcută de alții, chiar dacă eu nu discriminez pe nimeni
    Cum mă afectează pe mine discriminarea făcută de alții, chiar dacă eu nu discriminez pe nimeni Citind și analizând articole din presă, lucrări științifice, interviuri, diverse puncte de vedere și intervenții referitoare la drepturi sau despre luarea acestora, am remarcat (cu puține excepții) caracterul lor ”obiectiv”: oferim argumente solide (economice, sociale, morale, politice, culturale, chiar…
    Mai mult
  • Sunt un tip norocos – Falsă biografie*
    Sunt un tip norocos - Falsă biografie* Să nu vă gândiți că mi se întâmplă în fiecare zi chestii care te fac să zici: a dat norocul peste el. E vorba mai mult de context. Sunt bărbat, trăiesc în capitala unei țări (relativ) civilizate din Uniunea Europeană, sunt blond cu ochi albaștri ceea ce mă…
    Mai mult
  • Discriminarea se învaţă, dar se şi dezvaţă, nu-i aşa?
    Discriminarea se învaţă, dar se şi dezvaţă, nu-i aşa? Am îndrăznit să formulez un titlu ce conține retorică de consens pentru că vă propun să explorăm trei idei de bun simț: 1) Spațiul social interacțional școlar presupune multe provocări (imposibil sau greu de controlat), dar și soluții la îndemână (de exemplu învățarea prin proiect); 2)…
    Mai mult
  • Unde este statul și ce face el?
    Unde este statul și ce face el? Subiectul (non) discriminării/sistemul opresiv este unul amplu dezbătut, pus în acord direct cu cel al egalității. Egalitatea înțeleasă ca șansă, ca opțiune sau posibilitate, ca dorință sau extras conceptual. Oricum ar fi însă, România este un stat care discriminează și incurajează acest fenomen. Indiferent că ești gay, rom,…
    Mai mult
  • Re-umanizarea educației
    Re-umanizarea educației Articolul original a fost redactat în limba engleză. La sfârșitul verii, am început să lucrez la planul de predare pentru noul an școlar. Am reflectat asupra subiectelor contemporane, atât din țară, cât și externe, pe care le găsesc relevante și urgente în lumea în care trăim. Am cântărit avantaje și dezavantaje ale diferitelor…
    Mai mult
  • Trebuie să avem educaţie de gen în şcoală
    Trebuie să avem educaţie de gen în şcoală Cine nu ştie istoria e condamnat s-o repete!   Așa formulează răspicat George Santayana (1863-1952) unul din temeiurile pentru care elevii şi profesorii trebuie să parcurgă anumite subiecte. În acelaşi fel au judecat, de exemplu, cei care au introdus în curriculumul american şi anglo-saxon un capitol semnificativ…
    Mai mult
  • O școală incluzivă pentru copiii cu cerințe educaționale speciale
    O școală incluzivă pentru copiii cu cerințe educaționale speciale “Doamna Thompson, echipa este pregătită pentru dumneavoastră.” M-am ridicat și m-am dus spre sala de conferințe, unde erau cei opt experți care urmau să stabilească programul educațional pentru fiul meu. De cum am intrat și m-am așezat pe scaunul destinat părinților, am realizat că genunchii mei…
    Mai mult
  • Sentimentele românilor – de la dragoste și respect, la ură
    Sentimentele românilor – de la dragoste și respect, la ură ”Nu sunt tinerii de vină că nu au avut un îndrumător, fie el și spiritual. Un sistem de educație coerent și corect care să îi învețe, mai întâi de toate, să nu rănească alți semeni. Toți ne-am născut cu o șansă, egali.”   M-am născut…
    Mai mult
  • Citim, învățăm, creștem egali
    „Este o selecție naturală, școala e doar pentru cei care au o chemare, e normal ca ceilalți să se piardă pentru că vin dintr-un mediu care îi încurajează să renunțe...” (Director de școală, în documentarul Şcoala noastră) Sunt profesor de franceză de aproape 15 ani, timp în care am trecut de la adolescenții dintr-unul din…
    Mai mult
  • Sclavia romilor: este timpul pentru reparații
    Sclavia romilor: este timpul pentru reparații  Articol publicat în original în limba engleză, în data de 22 aprilie 2016, la Foreign Policy in Focus. Adoptarea de măsuri reparatorii pentru injustițiile istorice apare din ce în ce mai des în dezbaterea publică globală. Este timpul să includem romii în discuție. După ani de indiferență sau negare…
    Mai mult
  • Minoritar la școală
    Școala servește drept loc de refugiu și de cunoaștere, de deschidere către lumea din care învățăm să facem parte. Este oare la fel pentru toți elevii? Am creat rubrica „Minoritar la școală” pentru a afla mai multe despre experiențele diverse din școala românească și pentru a afla poveștile foștilor elevi și a învăța din ele…
    Mai mult
  • Școala ca o insulă
    Școala ca o insulă În privința asigurării dreptului la educație, școala și părinții sunt cei asupra cărora se îndreaptă toate așteptările. Lucrurile doar par clare, căci la o privire mai atentă, vedem că unitățile școlare sunt departe de a avea suficiente resurse și instrumente pentru a asigura copiilor vulnerabili dreptul la educație de calitate. Dar…
    Mai mult
  • Avem nevoie de o literatură care să promoveze diversitatea
    Avem nevoie de o literatură care să promoveze diversitatea și drepturile copiilor Pe o plajă de pe tărâmul poveștilor lui Dr. Seuss trăiesc niște curioase creaturi, numite Sneetches[1]. Mai bine zis doar locuiesc alături, pentru că de fapt nu trăiesc împreună. Motivul? Unii dintre ei au o stea pe burtă – semn distinctiv îndeajuns de…
    Mai mult
  • Şcoala şi educaţia despre drepturi
    Şcoala şi educaţia despre drepturi În 1995, anul în care am fost elevă în schimb de experienţă în Statele Unite, cartea laureatului Pemiului Nobel pentru Pace, Elie Wiesel, „Noapte” a fost prima lectură obligatorie la ora de engleză la clasa a X-a, cu trimitere la bibliotecă pentru a cerceta și alte scrieri despre Holocaust. Acolo…
    Mai mult
  • #laliceu: Elev LGBT în România, o misiune imposibilă?
    Acum un an am început să lucrăm la o cercetare aproape imposibilă, încercând să aflăm cum trăiesc elevii LGBT în liceele din România. Mulți profesioniști din educație ne-au spus că astfel de elevi pur și simplu nu există: „tinerii noștri fiind cu siguranță heterosexuali, cu excepția celor care poate nu sunt încă suficient de maturi,…
    Mai mult